Maze Runner: The Scorch Trials Filmreview (2024)

Maze Runner: The Scorch Trials

Maze Runner: The Scorch Trials Filmreview (1)

Wanneer je iets vanuit dit artikel koopt, krijgt IGN Benelux mogelijk een deel van de inkomsten.

byMick Van Hesteren

Geüpdatet op 16 september 2015 16:10

Geplaatst op 16 september 2015 16:00

De originele Maze Runner verdeelde vorig jaar vriend en vijand. De film kreeg gemengde reviews, maar deed het prima in de box office. Als gevolg krijgen we slechts een jaar later al het vervolg voorgeschoteld. Ik gok ook dat deze trend zich doorzet als de films het financieel goed blijven doen. Goed nieuws voor de fans, wat minder nieuws voor de haters.

Maze Runner: The Scorch Trials Filmreview (3)

Ja, haters heeft de filmreeks zat. Check het maar eens binnen je eigen vriendengroep. Het origineel was echt een gevalletje 'hate it or love it'. Geliefd vanwege het originele verhaal en dito setting, gehaat vanwege de overheersende gaten in de plot en het gebrek aan opheldering. Eén ding is zeker: deel 2 zal voor veel mensen het keerpunt zijn. Of dit de goede of slechte kant opgaat, zal nog blijken.

Heb je The Maze Runner nog niet gezien? Bespaar je dan de moeite en sla The Scorch Trials over. Of kijk 'm eerst voor je naar de bioscoop gaat. Er wordt weinig tot geen uitleg gegeven over het vorige deel, dus zorg dat je voorkennis van de eerste film nog vers is. Ben je de plot inmiddels al vergeten? Hier volgt een kleine opfrisser (spoilers volgen!).

Thomas, Teresa, Newt en Minho zijn de overlevers van de Maze uit de eerste film. In de laatste scène van The Maze Runner blijkt dat de wereld zoals we deze kennen niet meer bestaat. Het grootste gedeelte van de mensheid is besmet met The Flare, een virus dat mensen in een soort zombies verandert. De kids in de Maze blijken immuun voor het virus, dat buiten de muren dood en verderf verspreidt. Op het laatst worden ze gered door rebellen, maar niets is wat het lijkt.

Maze Runner: The Scorch Trials Filmreview (4)

Het zal een hele geruststelling zijn om te horen dat The Scorch Trials een hoop van je vragen zal beantwoorden. Waarom zijn de jongeren immuun? Wie of wat is de organisatie WCKD? En wie staat er nou eigenlijk aan de juiste kant?

De film begint letterlijk waar de vorige film ophield. De jongens en het meisje uit de Maze worden gered en naar een veilige locatie gebracht. We worden al snel voorgesteld aan Mr. Janson, die formidabel wordt neergezet door Aiden Gillen, beter bekend als Littlefinger uit Game of Thrones. Niks is echter wat het lijkt en voor ze het weten staat de groep weer buiten de deuren, in de keiharde Scorch.

De Scorch is een andere naam voor de onvergeeflijke buitenwereld in het universum van Maze Runner. Door zonnevlammen en rondrennende zombies is de wereld een onbegaanbare woestenij geworden. Overleven in deze wereld betekent keihard knokken voor je leven. Hier wordt de film ook pas echt interessant, met enkele gigantische sets die zeker indrukwekkend te noemen zijn. De actie heeft een lekker hoog tempo, waardoor de eerste helft van de film voorbij lijkt te vliegen.

Maze Runner: The Scorch Trials Filmreview (5)

Het is jammer dat dit tempo niet aanhoudt, waardoor de laatste helft een beetje langdradig lijkt. Met dik twee uur is de film ook aan de lange kant, dus bereid je voor op een lange zit. De verveling sluipt er na anderhalf uur een beetje in, vooral als de groep wéér nieuwe mensen ontmoet en je wéér niet weet of ze te vertrouwen zijn. Gelukkig is de zinderende finale een flinke wake up call, mocht je de aandacht een beetje kwijt zijn.

Nog meer dan deel 1 is The Scorch Trials gevuld met horrorelementen. De scènes waarin de groep wordt achtervolgd door hordes rennende zombies zijn bloedstollend spannend en zullen je op het puntje van je stoel doen balanceren. Vooral op momenten dat dit wordt afgewisseld met de harde actie in de gigantische set pieces weet het vervolg op The Maze Runner sterk te overtuigen. Het was dan ook pas na de film dat de eerste twijfels naar voren kwamen.

Maze Runner: The Scorch Trials Filmreview (6)

The Maze Runner was - los van de tekortkomingen - een originele film. Goed, de film is onderdeel van een trend onder kijkgedrag van tieners (Hunger Games, Divergent), maar het concept stond als een huis. Juist deze originele noot is volledig afwezig in The Scorch Trials. Wat er vervolgens overblijft, is een aardige film over een groep tieners in een post-apocalyptische wereld. Prima uitgewerkt, maar al zoveel eerder en beter gedaan. De originaliteit, het spelelement, het mysterie; alles wat voor mij deel 1 zo sterk maakte, mist in deel 2.

Gelukkig pakt dit aardige vervolg ook een meer volwassen thema op. Eenmaal buiten de Maze blijkt er op maatschappelijk en politiek vlak een hoop te mankeren in de gebroken wereld. The Scorch Trials gaat dieper in op de grotere problemen in de grotere wereld en wordt daarmee een meer volwassen film. Het verliest hiermee echter wel de branie en wilde streken die de eerste film juist zo interessant maakten. Het staat echter al zo goed als vast dat ook dit deel weer goede zaken gaat doen in bioscopen, waardoor je rond deze tijd volgend jaar waarschijnlijk mijn review van Maze Runner: The Death Cure kunt lezen. Ik weet nog steeds niet of ik hier nu blij mee moet zijn.

Maze Runner: The Scorch Trials Filmreview (7)

Voordelen

• Hoog tempo
  • Harde actie
  • Interessante horrorelementen
  • Meer volwassen thema dan deel 1...

Nadelen

• ...maar ook minder origineel
  • Zakt in de tweede helft in
  • Is snel weer vergeten

Het oordeel

Door het ontbreken van dé originele elementen uit deel 1 voelt The Scorch Trials af en toe een beetje vlak aan. The Maze Runner zonder Maze, mysterie en spelelement, en mét zombies en een grote open wereld creëert een post-apocalyptische rampenfilm die we al eerder en beter hebben gezien. Gelukkig wil het hoge tempo vooral de eerste helft van de film erg vermakelijk doen aanvoelen, want van de originaliteit moet The Scorch Trials het niet hebben. Fans van de boeken en de eerste film zullen zich echter prima vermaken, zelfs al ben je de film alweer vergeten vanaf het moment dat je de bios uitloopt.

Maze Runner: The Scorch Trials Filmreview

6.8

Aardig